glucometer next to card and roses
Jak schudnąć?

Cukrzyca a wysiłek fizyczny


Osoba chorująca na cukrzycę musi sama opracować swój własny schemat postępowania z cukrzycą na co dzień, kontrolować stężenie glukozy w surowicy krwi przed, w trakcie i po wysiłku fizycznym oraz odżywiać się w odpowiedni sposób.

Wysiłek fizyczny ma pozytywny wpływ na serce, układ krążenia oraz ogólny stan zdrowia. U osób z cukrzycą zwiększa on poza tym wrażliwość tkanek ustroju na insulinę oraz obniża poziom glukozy we krwi. Ponieważ nie ma dwóch osób chorujących na cukrzycę, które by reagowały w taki sam sposób na wysiłek fizyczny, dlatego każdy pacjent musi indywidualnie opracować swój własny schemat postępowania z cukrzycą na co dzień. Poniżej podajemy kilka wskazówek i wytycznych, które mogą w tym pomóc.

Pomiary stężenia glukozy we krwi

  • Kontroluj swój poziom glukozy we krwi przed, w trakcie oraz po wysiłku fizycznym, zwłaszcza gdy zaczynasz nowy program ćwiczeń, aby sprawdzić jak reaguje Twój organizm. 
  • Pamiętaj, że obniżenie poziomu glukozy we krwi następuje często dopiero po kilku godzinach po wysiłku fizycznym. 
  • Stężenie glukozy we krwi przed rozpoczęciem ćwiczeń powinno wynosić od 6 do 13 mmol/l https://pl.wikipedia.org/wiki/Wska%C5%BAnik_masy_cia%C5%82a.  
  • Nie wykonuj wysiłku fizycznego z poziomem cukru we krwi powyżej 13 mmol/l. Twój organizm potrzebuje insuliny – ryzykujesz tym następowy wzrost stężenia glukozy we krwi z możliwością powstania ciał ketonowych. 
  • Po wytężonym wysiłku fizycznym jest istotne, aby stężenie glukozy we krwi wynosiło przed snem przynajmniej 10 do 12 mmol/l, co zabezpiecza przed spadkiem poziomu glukozy we krwi w nocy.

Posiłki i przekąski

  • Należy spożywać posiłki zawierające wolno wchłanialne węglowodany takie jak chleb, ziemniaki, ryż lub makaron na około 2-3 godziny przed rozpoczęciem ćwiczeń.
  • Podczas wyczerpujących ćwiczeń lub ćwiczeń trwających dłuższy okres czasu co mniej więcej 30 minut należy spożywać węglowodany szybko wchłanialne takie jak soki owocowe, ciasteczka lub słodycze. 
  • W celu odtworzenia w organizmie zapasów glikogenu, należy spożywać dodatkowe ilości węglowodanów natychmiast po zakończeniu wysiłku pl.wikipedia.org. W zależności od intensywności wysiłku, istnieje ryzyko spadku stężenia glukozy we krwi przez następne 24 – 48 godzin. 
  • Przekąski powinny zawierać nie więcej niż 2.5% cukru. Oznacza to, że większość gotowych przekąsek jest zbyt słodka dla ludzi chorujących na cukrzycę. Zamiast tego można zmieszać 1 litr soku owocowego lub lemoniady z 1 litrem wody lub lemoniady bez dodatku cukru. Płyny zawierające cukier będą podtrzymywały poziom glukozy we krwi na odpowiednim poziomie, natomiast płyny bez dodatku cukru ugaszą pragnienie.

Insulina

  • Wstrzyknij odpowiednią dawkę insuliny nie później niż jedną godzinę przed wysiłkiem. 
  • Zmniejsz dawkę insuliny przed, a prawdopodobnie także po wysiłku. Odnosi się to zwłaszcza do insuliny o krótkim czasie działania, ale może wystąpić konieczność zmniejszenia dawki również insuliny o przedłużonym czasie działania pl.wikipedia.org. Porozmawiaj o tym z lekarzem prowadzącym.

Problemy związane z zawodami sportowymi lub sportami drużynowymi

Jest niezwykle trudno przewidzieć poziom Twojej aktywności podczas zawodów sportowych lub w sportach drużynowych. Może się zdarzyć, że będziesz siedział na ławce podczas całego meczu Twoja drużyna może zostać zdyskwalifikowana w pierwszej rundzie lub możesz grać z wigorem przez dłuższy czas.

Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami antydopingowymi stosowanie insuliny oraz lekarstw zmniejszających nadciśnienie tętnicze wymaga oficjalnego pozwolenia.

Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami antydopingowymi stosowanie insuliny oraz lekarstw zmniejszających nadciśnienie tętnicze wymaga oficjalnego pozwolenia

Rate this post